Belka
Piątek, 29 Marca 2024   imieniny: Wiktoryna, Cyryl, Eustachy
Rejestracja Witaj: Gościu, Zaloguj się
 
Belka
 
 

Młodzież z Obornik poznała czym jest starość i niepełnosprawność

Data publikacji: 2017-06-22, Data modyfikacji: 2017-06-22
A A AWydrukDrukuj  
 
Młodzież z Obornik poznała czym jest starość i niepełnosprawność

Uczniowie i uczennice z Zespołu Szkół im. gen T. Kutrzeby w Obornikach w kończącym się już roku szkolnym uczestniczyli w projekcie "WOLONTARIAT Z KLASĄ". Podczas organizowanych w projekcie warsztatów mieli możliwość założenia na siebie specjalnego kombinezonu starości, a także jeżdżenia wózkiem inwalidzkim. Wszystko po to, by lepiej zrozumieć potrzeby osób z niepełnosprawnościami i seniorów, co przyda im się podczas wspólnych inicjatyw wolontariackich.

W projekcie "WOLONTARIAT Z KLASĄ" brało udział aż 300 uczniów i uczennic z 20 szkół ponadgimnazjalnych z Wielkopolski. Pierwsze działania rozpoczęły się już na początku roku szkolnego, gdy przeszkolono 20 nauczycieli, którzy zostali Opiekunami Szkolnych Klubów Wolontariatu. W tym gronie była Pani Monika Gorzelańczyk z Zespołu Szkół im. gen T. Kutrzeby w Obornikach. To ona, dzięki doświadczeniu, chęci wspierania młodzieży i merytorycznej wiedzy zdobytej na szkoleniu podjęła się realizacji kolejnego etapu projektu, jakim było rozwijanie Szkolnego Klubu Wolontariatu na terenie własnej szkoły.

W ramach projektu, w każdej ze szkół odbył się cykl spotkań, podczas których w ciekawy sposób młodzież dowiedziała się o niepełnosprawności i starości. Dużym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty ze skafandrem starości, którego założenie pozwoliło na wczucie się w rolę osoby starszej i pomogło wyobrazić sobie, z jakimi dolegliwościami i problemami na co dzień zmagają się seniorzy. Dzięki kombinezonowi uczestnicy warsztatów mieli możliwość postrzegania i odbierania świata z perspektywy osoby w wieku około siedemdziesięciu lat. Kombinezon składa się ze specjalnej kamizelki z obciążnikami, ograniczników na łokcie, kolana i szyję, elementów dociążających kostki i ręce, rękawic ograniczających ruchy dłońmi, specjalnych gogli zaburzających wzrok oraz słuchawek ograniczających słuch. Całość waży nawet 30 kilogramów. Dodatkowo kombinezon wyposażony został w specjalny moduł symulujący chorobę Parkinsona. Uczestnik warsztatów zakładał specjalne rękawice, a poprzez wysłane impulsy wywoływane były mimowolne drgania dłoni. Ponadto młodzież miała również możliwość założenia specjalnych okularów symulujących choroby oczu, w tym m.in. jaskry i zaćmy.

Młodzież brała udział także w warsztatach o tematyce niepełnosprawności. Uczestnicy zapoznali się z przyczynami i rodzajami niepełnosprawności, zobaczyli jak zbudowane są różnego rodzaju wózki inwalidzkie i zastanawiali się nad technikami pokonywania przeszkód i barier w infrastrukturze. Co ważne, młodzież miała także możliwość zapoznania się z wózkiem w praktyce. Przy asyście prowadzącego każdy uczeń miał okazję usiąść na wózku, nauczyć się manewrować oraz wprowadzać wózek po schodach. W trakcie warsztatów uczestnicy na własnej skórze odczuli bariery z jakimi na co dzień zmagają się osoby z niepełnosprawnościami, dzięki czemu łatwiej im będzie pomagać oraz nawiązywać kontakt z takimi osobami. Z pewnością świadomość przeszkód, z jakimi sami musieli się zmagać na długo zostanie w ich pamięci.

W ramach cyklu szkoleń odbyły się również spotkania z przedstawicielami Fundacji Podaj Dalej czy Fundacji Wózkowicze, których celem było skonfrontowanie młodzieży z ich dotychczasową wiedzą, przekonaniami, nawet uprzedzeniami związanymi z niepełnosprawnością, ponieważ trenerzy poruszali się na wózkach inwalidzkich. Dzięki otwartości prowadzących, podczas spotkań nie było żadnych tematów tabu. Młodzież mogła pytać o wszystko – zarówno o kwestie związane z barierami w infrastrukturze, poprzez problemy związane z dyskryminacją, aż nawet po sprawy intymne. Co ciekawe, dla wielu uczniów i uczennic było to pierwsze spotkanie z osobą z niepełnosprawnością, dlatego była to wielka lekcja o szacunku i tolerancji. Podczas spotkań nie brakowało także wzruszających momentów.

Efektem końcowym projektu była realizacja przez każdy z dwudziestu Szkolnych Klubów Wolontariatu inicjatywy wolontaryjnej na rzecz osób starszych i z niepełnosprawnością w swojej społeczności lokalnej.

Projekt "WOLONTARIAT Z KLASĄ" realizowany jest pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Wojewody Wielkopolskiego, Prezydenta Miasta Poznania oraz Wielkopolskiego Kuratora Oświaty. Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

Realizatorem Projektu jest Stowarzyszenie Centrum Rozwoju Edukacji Obywatelskiej CREO.

Ryszard Michalski - Stowarzyszenie CREO, Źródło artykułu: www.centrumcreo.pl, Autor zdjęć: Ryszard Michalski
 
Komentarze
Brak komentarzy, Twój może być pierwszy!
Autor:
Kod z obrazka:
Puste pole z komentarzem
Puste pole z podpisem
Wyszukaj
 
Kreska
Dodaj artykuł
Najnowsze komentarze
 
    Kreska
     




    Brak sond
     
    Newsletter
    Bądź na bieżąco z nadchodzącymi imprezami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.
     
     
    obornicki

    Powiat obornicki – powiat w województwie wielkopolskim z siedzibą w Obornikach. Należą do niego gminy: Oborniki, Rogoźno, Ryczywół oraz miasta Oborniki i Rogoźno.

    Przez powiat przebiega kilkanaście szlaków pieszych, rowerowych i konnych oraz dwa szlaki wodne, co zdecydowanie ułatwia poruszanie się po powiecie. W regionie prężnie rozwija się przemyśl drzewny, meblowy oraz metalowy. Znajdujące się w okolicy rzeki, jeziora, lasy, rezerwaty i pomniki przyrody umilają czas mieszkańcom i przyjezdnym. Turyści mogą zwiedzić zabytki, takie jak: 25 zespołów dworskich 11 parków, 14 kościołów, 1 zespół osady młyńskiej w Jaraczu, młyn wodny w Stobnicy, kuźnia w Skrzetuszu i wiatrak w Piotrowie. Na turystów robią wrażenie również parki, np. Park w Objezierzu, który ma aż 8 ha i można w nim przyjemnie spędzić czas.    

     

    Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola